Annick Bureaud en résidence

Annick Bureaud en résidence


English version below

Dans le cadre de notre cycle Autorama, nous sommes ravis de pouvoir accueillir Annick Bureaud en résidence de recherche. Annick Bureaud est critique d’art, commissaire d’expositions et organisatrice de manifestations dans le champ de l’art et des technosciences. Elle est la directrice de Leonardo/Olats (www.olats.org), branche européenne de Leonardo/Isast (www.leonardo.info).

Sa résidence à Oudeis se fera en deux étapes (février-mars puis juillet 2019) et aura pour objet un questionnement sur les nouvelles formes d'exposition, en particulier leurs intrications avec des formats de publication à l'intersection entre les espaces physiques et virtuels. La présence d'Annick Bureaud est l'occasion pour nous de faire un état des lieux sur ce lien entre exposition et publication ainsi que de se pencher sur des expériences passées impliquant les technologies du moment.

Tout au long de sa résidence, cette page sera augmentée par de courts articles qui recoupent nos préoccupations communes sur comment réagencer et renouveler les formats de monstration (exposition, documentation, catalogue, cartels) des œuvres, de leurs informations et documentations, de leurs critiques.

D'ailleurs, en guise d'introduction, voici une étude réalisée en 1996 par Annick Bureaud, Nathalie Lafforgue et Joel Boutteville, et disponible sur son site, tout-à-fait sur le sujet, Art et technologie : la monstration.

 

French version
English version

As part of our Autorama cycle, we are delighted to welcome Annick Bureaud to a research residency. Annick Bureaud is an art critic, curator and event organizer, researcher and independent teacher in the field of art and technoscience. She is the director of Leonardo / Olats (www.olats.org), the European branch of Leonardo / Isast (www.leonardo.info).

Her residency in Oudeis will be done in two stages (February-March then July 2019) and will be a questioning on the new forms of exhibition, in particular their entanglements with publication formats at the intersection between physical and virtual spaces. The presence of Annick Bureaud is an opportunity for us to make an inventory on this link between exhibition and publication as well as to look at past experiences involving technologies of the moment.

Throughout her residency, this page will be augmented by short articles that cut across our common concerns about how to rearrange and replicate the monstration formats (exhibition, documentation, catalog, cartels) of the works, their information and documentation, their criticisms.

Moreover, by way of introduction, here is a study done in 1996 by Annick Bureaud, Nathalie Lafforgue and Joel Boutteville, and available on her website, quite on the subject, Art and technology: the monstration (in french).